Technische aandachtpunten

Het technisch team heeft de meest gebruikelijke gereedschap/uitleesapparatuur bij zich en enkele (kleine) onderdelen/reparatie materialen. In voorkomende gevallen zal er uiteraard altijd geprobeerd worden storingen en pech ter plaatse op te lossen, dan wel te laten repareren. Maar omdat voorkomen beter is dan genezen, wijzen wij u op de volgende nuttige aandachtspunten:

De wegen in de door ons te bezoeken landen zullen niet altijd van die kwaliteit zijn die wij in Nederland gewend zijn en zal dus meer vergen van uw auto/kampeermiddel op het gebied van banden, vering en onderstel. Het is dan ook in uw belang dat u de auto en caravan of camper vooraf laat controleren. Advies: geef uw auto/caravan of camper een vakantiebeurt als preventief onderhoud (BOVAG onderhoudsbeurt voor de caravan). Controleren van uw auto op koeling, remmen, koppeling en bandenspanning (ook het eventuele reservewiel) is geen overbodige luxe.

Wij komen tijdens de reis ook op campings waar de faciliteiten niet zijn zoals we in Nederland gewend zijn. Houd hier rekening mee, en neem in ieder geval voldoende elektrokabel en eventuele verloopkabel mee. Ook extra vulmateriaal om de caravan waterpas te zetten kan van pas komen.

Reservewiel

Bij de nieuwere auto’s is (helaas) veelal geen reservewiel meer aanwezig (enkel vulkaniseersetje + compressor of spuitbus). Een reservewiel/thuiskomertje heeft de voorkeur, maar eventueel kunt u ook een winterwiel meenemen.

Denk om bijpassende wielbouten bij een stalen reserve wiel (boutlengte en/of conisch vlak). Indien de lichtmetalenvelgen voorzien zijn van wielsloten, zorg dan dat u de slotbout (verloopstukje) bij u heeft.

Reserveonderdelen

Vraag uw dealer om de noodzakelijkste reserve onderdelen/vloeistoffen, zoals:

  • minimaal 1 liter (voorgeschreven) motorolie en koelvloeistof.
  • een reserve lampenset en zekeringen.
  • reserve batterijen voor de afstandsbediening, ook voor de eventuele mover.
  • denk ook aan reserve sleutels (van auto in caravan en van caravan in auto).

De auto/camper

  • Voorkom rijden met een slippende koppeling.
  • Ondanks dat uw auto/camper z’n maximale trekkracht (koppel) al bij een laag toerental zal bereiken, is dit niet verstandig. Het advies is om te kiezen voor een hoger toerental. Meer toeren (gebied tussen 2.000-2.500 rpm) is voor wat betreft smering en koeling gunstiger, zeker bij automaten (ofwel handmatig schakelen c.q. in “sport” stand zetten).
  • En wanneer de motor écht arbeid (berg/hellingen) moet gaan leveren, schroom dan niet om de motor (ruim) boven de 3.000 toeren te laten draaien.
  • Bij afdalingen (berg/hellingen) zoveel mogelijk op de motor afremmen.
  • Als het toch nodig is te remmen, doe dit dan krachtig en kort.

De caravan en veiligheid

Geef de banden van uw caravan extra aandacht, controleer of laat deze controleren op droogte scheuren, maar ook het slijtagebeeld (indicatie slijtage vering). Het advies is om banden ouder dan 6 jaar (productiedatum) te vervangen, let hierbij op het draagvermogen. De bandenspanning, afhankelijk van caravan en type band, is met 4,5 bar veelal juist.           

                               

  • Voorkom overbelading en overschrijdt het treingewicht niet (totaal auto + caravan). Bij een controle door de politie, volgt bij overschrijding van de toegestane maximum massa van meer dan 10% een boete en tevens een maatregel (af- of overladen). In het buitenland zal de kans op een bekeuring of de eis om lading af- of overladen aanmerkelijk groter zijn.
  • Verdeel de lading gelijkmatig (zware lading laag in het midden)
  • Voorkom onder- maar ook overbelasting van de kogeldruk (±50kg – ±75 kg). advies: regelmatig controleren.
  • Maak gebruik (indien aanwezig) van de stabilisator- (antislinger)koppeling.
  • Controleer de losbreekreminrichting (metalen kabeltje met losbreek ring).
  • Controleer de werking van de koelkast (230V en 12V en gas).
  • Gebruik de uitdraaisteunen niet als krik, maar alleen om de caravan stabiel op te stellen.
  • Nivelleerblokken/oprijblokken kunnen van pas komen.
  • Controleer de gasinstallatie op lekkage, werking en de vervaldatum van de slangen en vervang deze zo nodig. Advies: gasslangen om de 5 jaar en de drukregelaars elke 10 jaar.
  • Controleer de randaarde, bij gebruik van 230 Volt is de gehele caravan geaard via de aansluitkabel en het stopcontact (metalen onderdelen zoals: kookplaat, gootsteen, aluminium opbouwdelen en chassis, zijn geaard en via aardedraden met elkaar verbonden).
  • Aardlekschakelaar: ANWB is voorstander van een aardlekschakelaar (niet verplicht) in elk kampeervoertuig waarin 230 Volt wordt gebruikt. Geadviseerd wordt om de aardlekschakelaar voor elke reis even te testen.
caravan benodigdheden

De camper en veiligheid

Voor de camper gelden uiteraard dezelfde, of anders zeker vergelijkbare criteria en aandachtspunten, als voor de auto v.w.b. het rijdende deel en voor de caravan v.w.b. het woongedeelte. Daarnaast kunnen onderstaande punten van belang zijn:

  • Chassis, cabine en motor hebben net als alle andere auto’s regelmatig onderhoud nodig. Omdat campers vaak zijn afgeleid van bestelauto’s, liggen de voorgeschreven onderhoudsbeurten ver uiteen. Geadviseerd wordt om tenminste jaarlijks een kleine of grote inspectiebeurt door een erkend (BOVAG) garagebedrijf te laten doen.
  • Autogordels: de ANWB adviseert in verband met de veiligheid van alle passagiers om uitsluitend passagiers te vervoeren op zitplaatsen die zijn voorzien van autogordels, ongeacht de geldende wettelijke verplichting – vrijstelling.

De instructieboekjes van auto/ caravan of camper, maar ook van de mover en overige gemonteerde middelen, zijn voor de technische begeleider soms handige naslagwerken; dus graag meenemen.